20090619

藍元宏-關於《存取》系列




去年我在洛杉磯的網路分類廣告Craigslist上發佈了尋找裸體媽斗的消息,刊登在community>artists及gigs>creative欄位下:

art project seeking nude models (LA)
ID: 661459835
Reply to: comm-cacpu-1125879580@craigslist.org
Date: Apr 29 08 05:03:27 PM
I’m a young artist from Taiwan seeking people that are willing to pose in nude for a photo project. I am looking for people from all walks of life, no gender/race/body type preferences. This is totally non-erotic/non-sexual. Some of my past works can be seen here: http://lanyuanhung.blogspot.com/
My work process is quite easy. I have a simple photo studio in Pasadena and the shoot demands only a few natural postures which will take 20-40 mins max. I can pay ($50) or give the final prints as reward.
If interested, please reply with a little info about yourself. Then I will reply with my contacts and we can work out the details. Thanks!

兩星期內共有八人回覆,以下用刻板印象描述:
1. 拉丁種成人電影演員 (latino, 30ish)
2. 白種同志成人電影演員 (caucasian, 40ish)
3. 藍領日工(day labor) (mexican, 40ish)
4. 神秘開雙B轎車白領人士 (caucasian , 40ish)
5. 裸體主義者 (caucasian , 50ish)
6. 酒保兼待業演員兼藝術愛好者(手腳皆塗黑色指甲油) (caucasian , 30ish)
7. 黑人職業模特兒 (black, 30ish)
8. 重度糖尿病患者(腿部組織輕微壞死) (caucasian , 60ish)
其中1237選擇金錢作為報酬,46選擇照片(但4之後從未來領取) ,58則什麼都不要。這些人皆為中年左右男性,與我美好藍圖中男女老少各式各樣的想像有些落差,但想想也無可厚非,或許可視作某種關於裸露身體與網路使用者生態的簡易抽樣。

我猜想這些人為了不同的理由而來,可能是金錢、藝術(?)、某種(性)冒險、或不在乎一切的證明‧‧‧拍照過程中也總是充滿情緒暗流的,比如嘗試自在的瞬間不自在,還有觀看者/赤裸者(拍攝者/被拍攝者)之間的權力關係等等,我覺得有趣的是,在某些片刻我感到我作為一個較年輕的亞洲人(非英語系外來者)的身分,因為相對弱勢所以巧妙的平衡了那個張力結構;那是一個我在當下未能清楚意識(而到現在也無法處理)的關於種族/語言/身分/權力的龐大課題。

我也難免被詢問為何而作或想傳達什麼之類的問題,但礙於有點好又不太好的英文,我總是很難清楚表達我對於網路關係的一些想法,一些對於隨機、斷然、淺嚐(也只能淺嚐)的感官經驗,對於私密的(偏頗)分享與(扭曲)暴露等等的雜想。大部分我都微笑並回覆”I am trying to figure it out too.”,有點心虛但應該也不至於是一個太不負責的答案。

No comments:

Post a Comment